Start van het semester - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Eva - WaarBenJij.nu Start van het semester - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Eva - WaarBenJij.nu

Start van het semester

Blijf op de hoogte en volg Eva

28 Februari 2015 | Australië, Brisbane

O-week
Vorige week stond in het teken van de oriëntatie op de universiteit. Natuurlijk was ik helemaal in mijn nopjes. O-week betekende namelijk veel gratis eten en spulletjes! Zelfvoldaan liep ik alle kraampjes af om gratis spulletjes te verzamelen, pennen, bidons, schoolspullen en eten, van alles verdween er in mijn tasje. De eerste dagen waren vooral informatief, dit betekende een hoop informatie over de universiteit, en toch wel lichtelijk slaapverwekkende informatie sessies. Pas vanaf donderdag zouden de leukere activiteiten zich aankondigen, zoals een trip naar de Gold Coast, city sightseeing, BBQ-en, e.d. Maar helaas kondigden net op dat moment Cycloon Marcia zich aan.

Cycloon Marcia
Tja het begon allemaal zo onschuldig… maar al snel ontwikkelde deze cycloon zich tot een categorie 5 cycloon. Terwijl ik met grote ogen naar de ontwikkelingen op het nieuws keek, vroeg ik wijfelend aan mijn huisgenoot wat eigenlijk het sterkste gedeelte van het huis was. Als Nederlandse ben ik namelijk niet veel meer gewend dan af en toe een regenbuitje, misschien soms gepaard gaande met een zacht briesje. Hier regende het ondertussen zo hard, dat je nog geen stap buiten kon zetten of je was al zeiknat. Deze regenval duurde zo’n 3 dagen… 3 hele lange dagen. Terwijl de scholen sloten en alle activiteiten werden afgelast, begon ik me steeds meer en meer te vervelen. Mijn humeur daalde naar een dieptepunt. Het enige positieve van deze 3 dagen was dat het huis helemaal spik en span was, aangezien ik als een malle heb staan poetsen om mijn verveling tegen te gaan. Maar aan alles komt een eind, dus ook aan Cycloon Marcia. De zon liet zich weer zien, en de tempratuur steeg weer naar een mooie 30 graad.

Internationale student
Het leuke aan een internationale student zijn is dat je veel andere internationale studenten leert kennen. Zo verteld de Indiase Phd-student mij dat hij over een maand gaat trouwen, via een gearrangeerd huwelijk. De jongedame in kwestie heeft hij alleen nog maar via Skype gesproken. De Rus leert mij een paar woordjes Russisch (overigens maakt hij me ook bang omdat het met een vreselijk Russisch-Engels accent spreekt, zoals de huurmoordenaars in de films en daarnaast is het een kast van een kerel) Een Finse dame verteld me hoe ze een jaar in het leger is doorgekomen, en een kerel uit Rio de Janeiro leert mij de basis van Salsa, terwijl de Australiër trots verteld dat hij met Redback spiders is geboren (want ja dat is ‘The Australian way of life’).
Ik vind het allemaal wel prima en zo laat ik me meeslepen naar feestjes, ben ik zelfs gemotiveerd aan het zingen tijdens een karaoke avond (natuurlijk wel met de microfoon op een veilige afstand). En huppel ik vrolijk met een bedsheet om me heen gewikkeld en een struikje onkruid op mijn hoofd in een club tijdens de jaarlijkse Toga party.
Wat mij wel opvalt is dat mensen gek zijn op Nederlanders. Zo heb ik al meerdere malen te horen gekregen: ‘ I want to marry a Dutch girl’ of ‘ I love Ducht people, they are crazy!’ Wel denken mensen dat ik eerder Zweeds ben dan Hollands… en qua accent vinden ze me duits(!!) klinken…… Het is maar goed dat ik vanaf volgende week 2uur per week een ‘confidential speaking’ cursus krijg waarin mijn accent ligt bijgespijkerd zal worden.

Start van het semester
Vorige week is ook officieel het eerste semester begonnen. Terwijl ik door mijn huisgenoten bemoedigend werd uitgezwaaid voor mij ‘eerste schooldag’ liep ik met frisse tegenzin naar de universiteit. Ik kan er natuurlijk ook niet omheen dat de afgelopen 6 weken de meest zorgeloze uit mijn leven zijn geweest. Ik deed niet veel meer dan uiteten, bubbelen, filmpjes kijken, stappen en gewoon lekker helemaal niks doen. Nu was het tijd om afscheid te nemen van dat vakantiegevoel. Dat afscheid was vrij snel en pijnlijk. Ik ben er namelijk al achter dat het tempo hier hoog ligt en je vrijwel alles zelfstandig moet doen. Laat ik het erop houden dat ik me niet ga vervelen. Om mijn innerlijke rust vast te houden staat mijn wekelijkse meditatiecursus en yoga les gepland, dus dat gaat helemaal goed komen.
Wel vind ik alles heel interessant. Zo leer ik bij Epidemiologie hoe ziekten zich verspreiden en wat je hierin kan doen qua preventie, terwijl ik bij Health Promotion discussieer over hoeveel een mensen leven eigenlijk waard is? En geef je liever 20.000 dollar uit ter preventie van roken, of 50.000 voor een longtransplantatie? Maar misschien nog belangrijker, hoe overtuig je politicologen dat Health Promotion belangrijk is als de gevolgen vaak pas op lange termijn zichtbaar zijn en ook moeilijk meetbaar. Daarnaast ben ik bij Qualitative Research aan het onderzoeken of Action Research een effectieve methode is bij Health Promotion. En of dat al niet genoeg is heb ik ook nog een aantal uur in de week cursussen om mijn Engels bij te spijkeren zodat ik in staat ben om presentaties te geven en Assignements te schrijven.

Concluderend, zit ik hier alweer een goede 3 weken. Deze 3 weken zijn voorbij gevlogen! Ik vind het heerlijk hier, vooral de warmte voelt aan als hemel op aarde. Ik kan zo genieten van het nog licht sluimerende vakantie gevoel, alle nieuwe mensen die ik ontmoet en de ervaringen die ik opdoe.
En ook niet geheel onbelangrijk.... Mochje is 20 februari 2 jaar geworden!! Hij heeft een bord vol met pattaten voor zijn verjaardag gekregen, dus dat is helemaal goed gekomen (thanks mam;))

See you later alligator


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Mijn eerste reis

studie in het buitenland

Recente Reisverslagen:

03 April 2016

Update

20 Juli 2015

Indonesia

09 Mei 2015

3 maanden!

28 Februari 2015

Start van het semester

16 Februari 2015

eerste week in Brissie
Eva

Actief sinds 12 Feb. 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 1840

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 01 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: